kunder+cases

kunder og cases

Siden 2018 har jeg leveret idé- og konceptudvikling, grafisk design og facilitering, illustration, animation og meget andet til en meget varieret kundekreds, der spænder fra multinationale industrikoncerner og vinimportører til ludfattige rockmusikere og motorcykelklubber.

Frynsegoderne varierer på samme måde fra faciliteringsopgaver i Hong Kong til en gratis t-shirt i ny og næ.


Scroll nedad for at se udvalgte cases…

amka vine

Design af vinetiketter er ikke bare en disciplin helt for sig. Det er op til flere discipliner, og der er rigtigt mange hensyn at tage. 

Hvem skal sælge vinen? Hvem skal købe vinen? Er det en sofistikeret feinschmecker fra den øverste hylde, eller er det en letdrikkelig Bag-in-box? Skal konventionerne overholdes eller smides overbord? 

Eller for at koge det ned til knoglen: Skal der være sherif-stjerner på, eller må jeg udfordre folk?


TV-pakker er på mange

måder som en ble.


Der er meget i dem,

som man ikke gider se.


(Uddrag fra tekst)

altibox

Aros Kommunikation fra Århus skulle lave nogle tv-spots til internetudbyderen altibox. Jeg blev hyret til at skrive nogle tekster, der skulle være på vers – og med streng ordre på ikke at røre ved grafikken.

Imidlertid havde jeg et par kommentarer til de fiktive karakterers personligheder, og for at understrege mine tanker kom jeg muligvis også til at lave en enkelt skitse – eller to.

Skitserne faldt åbenbart i god jord, så jeg endte med at levere al grafikken til både spots, web og print alligevel.

Og da mine skæve rim til kampagnen begyndte at insistere på at blive til egentlige sange, måtte jeg i gang med klaveret. Det endte dog med et kompromis, hvor Jøden rappede teksterne, men man jo ikke vinde hver gang.

Én af filmene kan ses her:

https://www.youtube.com/watch?v=3uTEJF-sLZw


ung i aarhus

"Kan du ikke gøre noget ved vores busser?" blev jeg spurgt. "De skal bare vise alle de fag, vi tilbyder i ungdomsskolen, og så skal de selvfølgelig appellere til samtlige unge i aldersgruppen 14-18 år."

"Det kan jeg da sagtens," løj jeg imødekommende.

rosborg møbler

Fra tætskrevne lister over danske designmøbler til überminimalistiske annoncer. 

Som de kloge folk hos Fallon/McElligott sagde: "Don't try to outspend the competition. Outsmart them."


rams

Ribe Amts Menighedsråds Skoletjeneste udvikler undervisningsmateriale til folkeskolen og har gjort det i årevis. Opgaverne fra dem spænder fra simpel grafik til voldsomt detaljerede plakater. 



bec – bankernes edb central

I en snart svunden opgangstid, hvor stort set alle ekspanderede, skulle BEC i Roskilde bruge omkring 300 nye medarbejdere. Deres meget visionære kommunikationschef fik idéen til en tegneseriebaseret rekrutteringskampagne, der både blev en del af BEC's helsides avisannoncer og mere eller mindre blev husstandsomdelt på det meste af Sjælland i form af et decideret tegneseriehæfte med 32 striber om virksomheden og dens kultur.

Succeskriteriet var 1500 ansøgninger, og da antallet passerede 3500, holdt man op med at tælle. Til gengæld lavede vi endnu et hæfte året efter for at byde de nye medarbejdere velkommen. 



mcdonald's

Til brug i burgerkædens medarbejderblad fremstillede jeg i en periode den månedlige tegneseriestribe. Om deres gastronomiske kvaliteter kan man for min skyld sige, hvad man vil, men de var altså ikke blege for at lave sjov med sig selv. 



bst

Bedriftssundhedstjenesten ønskede at gøre noget ved antallet af arbejdsskader på danske mejerier og lancerede kampagnen "Sikker nok?" 

Ud over logo og kampagneplakater stod jeg også for tegneserien "Mejer & Rie", der med blink i øjet (fremfor løftet pegefinger) satte fokus på de forskellige risikoområder.


vocamanda

Nogle gange står man over for så massive designmæssige konventioner, at man enten må indordne sig – eller sparke hul i væggen.

Vokalensembler er nærmest forpligtede til at tage opstilling i homogen ligegyldighed og lade sig fotografere i matchende sorte turtlenecks. Alle skal med på billedet, og ingen må skille sig ud. Derudover skal de helst kalde sig "Gillelejekoret", "Vester Vedsted Vokalensemble" eller lignende, så de for alvor kan gå i ét med tapetet.

Det er næsten ikke til at holde ud. 

Da jeg skulle lave grafik og navn til korlederen Amanda, havde jeg taget de tunge støvler på. Det kostede nogle sværdslag og sled hårdt på mine talegaver, men tilsidst fik jeg min vilje.

Navnet blev "Vocamanda", som ikke engang er et rigtigt ord – og dermed unikt.

Billedlinjen blev klassiske malerier fremfor gruppefotos, da der trods alt må forventes visse udskiftninger i et 12-personers ensemble.

Logoet med de 9 kvadrater symboliserer stavelserne i ordet (voca-man-da), der hver for sig repræsenterer henholdsvis vocals, mandfolk og damer. 

At der "mangler" tre kvadrater er desuden en grafisk reprimande fra mig til ensemblet, eftersom der til det indledende møde kun var dukket ni af de tolv medlemmer op.

Men det er kun mig, der ved dét.



Nogle af de kunder, jeg har arbejdet for i større eller mindre omfang

Hofteskud, vildskud og fejlskud er en integreret del af designprocessen

Det startede som en forholdsvis simpel tekstopgave– og stak fuldstændig af…